Pages

miercuri, 21 octombrie 2009

Sutra lui Buddha al Vindecării

Mantra cântată de Khenpo Pema Chopel Rinpoche

Ştim cu toţii că trăim în stres. De asemenea, ştim prea bine că stresul excesiv îmbolnăveşte. Totuşi, atunci când ne ajunge suferinţa unei boli, ne grăbim să vindecăm organele şi ţesuturile, sau să echilibrăm energiile şi să purificăm organismul, dacă suntem încrezători în medicinile tradiţionale. Cauza, însă, rămâne. Stressul chiar creşte, prin adăugarea grijilor, durerii şi temerilor cauzate de boală, cu atât mai paralizante şi mai nocive, cu cât aceasta e mai gravă. Cu cât suntem mai bolnavi, cu atât suntem mai predispuşi bolii. Putem recunoaşte în acest cerc vicios principiul existenţial al Samsarei, şi anume că totul se petrece în mintea noastră. Deducem şi "tratamentul": meditaţia. În starea de Shamadi vindecarea vine de la sine. Hagiografia budistă descrie multe asemenea vindecări.
Dar, ce pot face cei foarte mulţi care sunt incapabili sa atingă această stare, laicii care nu posedă vocaţia meditaţiei?
Aici intervine Buddha al Vindecării, Bhaishajyaguru [1] şi jurămintele sale despre care vorbeşte Buddha Shakyamuni în sutra cu acelaşi nume. Bhaishajyaguru este buddha al unui tărâm, aflat la est şi numit Vaiūrya Pură, la fel cum Shakyamuni este buddha al acestui tărâm. Înainte de a se retrage în Nirvana, Bhaishajyaguru a facut douăsprezece jurăminte prin care se leaga să ajute muritorii simplii. Atunci, spune sutra,
„a contemplat toate fiinţele care sufereau de diferite boli, cum ar fi vlăguire, paralizie, tuberculoză sau febre. Unii erau afectaţi de vrăji sau de otrăvuri. Unii au murit în mod natural de tineri, în timp ce alţii au avut o moarte violentă. Atunci, ca să pună capăt tuturor acestor suferinţe, şi pentru a-i ajuta pe cei ce vor fi în suferinţă după trecerea sa, a intrat în starea de samadhi numită «eliminarea suferinţei şi a îndurerării din toate fiinţele». După ce a intrat în acest samadhi, a răsărit o lumină puternică din creştetul capului. Printre razele ei se auzi următoarea mantra:

«Namo bhagavate bhaiajya-guru-Vaiūrya -prabha-rājāya,
Tathāgata ya arhate samyak-sambuddhaya tadyatha
Om, bhai
ajye bhaiajye-mahābhaiṣajya-samudgate svāhā.»"

Nucleul mantrei este ultimul rând:


Tadyatha Om, bhaishajye, bhaishajye-bhaishajya-samudgate svaha. (sanscr.)

În tibetană se rosteşte astfel:

Tayata Om Bekandze, Bekandze, Maha Bekandze, Radza Samudgate Soha

Rostirea ei, spune sutra, aduce vindecarea. Bonavul trebuie sa-şi purifice trupul spalându-se şi postind, să-şi elibereze mintea de gânduri murdare, pline de mânie sau răutate, să facă fapte bune ce aduc fericire semenilor săi şi să elibereze animale. Apoi, cu un suflet mai curat, va recita mantra în serii de 108 repetiţii. Observăm în această "reţetă" principiile fundamentale ale terapeuticii extrem orientale: purificarea trupului prin post sau hrană adecvată, eliberarea minţii de gînduri murdare şi pofte (care generează stressul) şi, nu, în ultimul rând, uşurarea sufletului de povara karmei.
Importantă este şi semnificaţia repetări cuvântului bekandze. Bekandze înseamnă alungarea durerii, vindecare, maha bekandze înseamnă marea eliminare a durerii, marea vindecare. Primul bekandze se referă la eliminarea durerii adevăratei suferinţe, nu doar a bolii ci a tuturor problemelor. Elimină durerea morţii şi renaşterii care sunt cauzate de karma şi de gândurile tulburătoare. Primul bekandze elimină toate problemele trupului şi minţii, inclusiv bătrâneţea şi boala.
Cel de al doilea bekandze elimină toate cauzele adevărate ale suferinţei, dar nu cele exterioare, ci cele din mental adică karma şi gândurile tulburătoare. Există şi o cauza interioară a bolii, care favorizează factorii externi, cum ar fi hrana şi expunerea la soare. Oamenii de ştiinţă susţin că expunerea la soare provoacă cancer. Însă, nu oricine se expune la soare se îmbolnăveşte de cancer. Oamenii s-au expus la soare de mii de ani, şi totuşi cancerul de piele este un fenomen recent. Întrebarea importantă este: De ce nu oricine se expune la soare se îmbolnăveşte? Dovada faptului ca nu lumina soarelui este cauza, este însuşi faptul că nu oricine i se expune se îmbolnăveşte. Expunerea la soare este un factor al cancerului de piele, dar nu cauza principală. Doar pentru cei care au creat cauza îmbolnăvirii, fenomenul exterior al luminii solare poate deveni un factor cauzator. Fără o cauză în mental, nu există nimic care să transforme factorii externi în cauze ale bolii. Dacă cineva a creat cauza interioară şi nu face nimic să se purifice, cauza va genera până la urma efectul, la fel cum sămânţa va încolţi dacă nu este mâncată de păsari. Dacă există o cauză, atât timp cât nu există un obstacol în calea ei, ea va evolua în mod natural către consecinţă. Prin urmare cel de al doilea bekandze se referă la eliminarea cauzei problemei, karma inspirată de gândurile tulburătoare.
Cea de a treia frază, maha bekandze, sau „marea eliminare” se referă la a elimina chiar şi cele mai subtile impresii lăsate conştiinţei de gândurile tulburătoare, şi odată cu ele şi sursa oricărui stress.
Mantra a Buddha al vindecării conţine remediul, întregii căi către iluminare. Primul bekandze conţine calea gradată a fiinţei cu posibilităţi scăzute, pentru care doar auzirea numelui lui Bhaishajyaguru aduce alinare şi speranţa, cel de al doilea calea celui cu posibilităţi medii, iar maha bekandze a celui cu posibilităţi înalte. Astfel, întreaga cale, gradată, către fericirea fără pereche şi iluminarea deplină este conţinută în Mantra lui Buddha al vindecării.
Aveţi, mai jos o traducere integrală a sutrei din engleză după aceea a lui Tsang Hsuan şi a lui Chow Su-Chia, în fapt un compendiu al vindecării trupului pronind de la vindecarea sufletului. Dacă nu aveţi răbdarea să o citiţi, nu o citiţi. E suficient, deocamdată, că aţi aflat numele lui Bhaishajyaguru.

[1] ( ch. 藥師佛 Yàoshī Fó, jp. Yakushi Nyorai, tib. Sangye Menla)

Sutra lui Baisajyaguru Vaidūrya Prabhasa-Tathāgata Buddha al Vindecării

0 gânduri:

Scrieţi-vă gândurile: